سخنرانی کارشناس امور پردازش اطلاعات ثبتاحوال قاین در نماز عبادی سیاسی جمعه شهر قاین |
|
در آستانه روز ملی ثبتاحوال، جناب آقای مهدی کاری کارشناس امور پردازش اطلاعات ثبتاحوال قاین در جمع باشکوه نمازگزاران در مصلای نماز جمعه شهر قاین، به ایراد سخن پرداخت.
کارشناس پردازش اطلاعات ثبتاحوال قاین سخنان خود را پیرامون چهار محور 1- پیشینه ثبتاحوال، اهداف و مأموریتهای سازمان 2- اهمیت و نقش آمارهای وقایع حیاتی 3- کارت هوشمند ملی و هویت دیجیتالی 4- گزارش عملکرد اداره ثبتاحوال قاینات در 8 ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل ایراد نمود.
آقای کاری در ابتدای سخن، سوم دیماه روز ملی ثبتاحوال را به همکاران شاغل و بازنشسته و خانوادههای محترمشان تبریک و شادباش گفت و عنوان نمود: سوم دیماه سال 1297 ه.ش یادآور نخستین ثبت رسمی و قانونی ولادت در ایران است که با شروع این کار سازمان ثبتاحوال کشور بهعنوان پاسدار حریم مرزهای تابعیت و هویت مردم ایران، فعالیت خود را آغاز نمود.
کارشناس امور پردازش اطلاعات ثبتاحوال قاین در بخش دیگری از صحبتهایشان به بیان مأموریتهای اساسی سازمان ثبتاحوال (ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویتی و تابعیتی ایرانیان و تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور) پرداختند و اظهار داشتند سازمان ثبتاحوال با قدمت نزدیک به یک قرن، با برخورداری از پشتوانههای عظیم تجربه، اطلاعات و نیروی انسانی خدوم و بیادعا، با بهرهگیری از فناوریهای نوین در راستای تحقق مأموریتهای ذاتی خویش، گامهای بلندی برداشته است.
ایشان در ارتباط با اهمیت و جایگاه اسناد هویتی به این نکته اشاره کردند که اسناد هویتی پایه و اساس صدور سایر مدارک از جمله مدارک تحصیلی، دانشگاهی، اسناد مالکیت و ... میباشد و عنوان نمود که آمارهای وقایع حیاتی، از مهمترین آمارهایی است که مبنای اولیه جمعیتشناسی قرار میگیرد و بنابراین پوشش کامل و ثبت بهموقع وقایع حیاتی موجب میشود که محاسبات جمعیتی دقیقی داشته باشیم.
کارشناس امور پردازش اطلاعات ثبتاحوال قاین در ارتباط با اهمیت کارت هوشمند ملی، اظهار نمود: کارت هوشمند ملی، کلید ورود به دولت الکترونیک، این فرصت را فراهم میکند تا افراد به شیوهای امن وارد فضای دیجیتال و مجازی شوند. با بهره گیری از این کارت شناسایی، تصدیق هویت و دسترسی به اطلاعات هویتی صاحب کارت تسهیل میشود و این مهم تأثیر بسزایی در کاهش فرایند ارائه خدمات به مردم دارد.
آقای مهدی کاری در ادامه اظهار داشت: یکی از معیارهای مهم ارزیابی کشورها از لحاظ شاخص توسعهیافتگی و پیشرفت، بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است و به سه پیش شرط اساسی جهت ارائه موفق خدمات الکترونیکی اشاره نمود:
1- فراهم نمودن بستر و زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی
2- برای گذار از مرحله خدمات سنتی و دستی به خدمات الکترونیکی بایستی فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیکی ترویج و گسترش یابد و تغییر ذهنیت، افزایش دانش و سواد دیجیتالی در بین آحاد جامعه صورت بگیرد و این یک فرایند زمانبر است و یک شبه محقق نمیشود و راهکار اساسی آن آموزش و فرهنگ سازی میباشد.
3- تدوین دستورالعملهای شفاف جهت برون سپاری خدمات تصدی گری به بخش خصوصی و نظارت دقیق بر فعالیتهای دفاتر پیشخوان خدمات دولت
ایشان در پایان گزارش مختصری از کارکرد 8 ماهه سال جاری ارائه نمود و آن را با مدت مشابه سال قبل مقایسه و به ارائه راهکارهای مقتضی پرداخت.

گروه خبری : اخبار برتر
منبع : روابط عمومی اداره ثبت احوال شهرستان قاینات
آخرین ویرایش : 1396/10/02 -- 21:10:19
نویسنده : Admin
تعداد بازدید : 325
|